tiistai 5. syyskuuta 2017

Muumimukiobsessio

Moikka!

Olen jo pienestä tytöstä asti ollut kova muumi-fani. Täysin kauneusaiheista poiketen ajattelin vähän avata muumimuki-fanitushistoriaani.

Ihan pienenä sain lahjaksi, keneltä, sitä en tiedä, Muumi-astiasetin. Siihen kuului lautanen, muki ja lusikka. Nykyään tunnen setin nimellä Iloinen perhe. 90-luvun loppupuolella, hieman vanhempina minä ja kaksi sisarustani saimme kaikki omat muumimukit. Minä ja siskoni saimme Toimisto-mukit ja veljeni sai Rauha-mukin. Perheen yhteisenä mukina oli myös Rakkaus-muki. Näihin mukeihin rakastuin, ja halusin aina juoda kaakaoni niistä. Mukeja on pesty vuosikausia  tiskikoneessa ja lusikat ovat raastaneet mukien sisäpinnoitetta, mutta lopulta niin vanhoiksi ja käytetyiksi mukeiksi ne ovat hyvässä kunnossa.

Muumimukeja aloin keräillä vuonna 2012. En varsinaisesti aloittanut keräilyä tarkoituksellisesti, vaan sain silloin 94-vuotiaalta mummoltani syntymäpäivälahjaksi sen vuotisen talvimukin. Pohdin että miksi en ole muita muumimukeja koskaan hankkinut. Sen koomin olen ostanut tai saanut lahjaksi lähes kaikki ilmestyneet muumimukit. Harmillisesti Stockan juhlavuosimukin missasin, sillä se myytiin loppuun niin nopeasti. 

Muumimukit symboloivat minulle onnellisia hetkiä kuuman kaakaon parissa. Vain muumimukien näkeminen hyllyllä ilahduttaa minua huonona päivänä, sillä niihin liittyy niin paljon hyviä muistoja. Muutaman vanhan limited edition -mukin olen ostanut kirpputoreilta tai facebook-kirppiksiltä, mutta suurimman osan olen hankkinut silloin kun ne ovat ilmestyneet. Suosikkini minulta puuttuvista mukeista ovat Joulumuki, Iltapurjehdus (muistan kun pitelin sitä käsissäni Citymarketissa kun se ilmestyi, ja en ostanut. MIKSI?!?!?), Fazer ja Stockman 150.



Tein pienestä muumumukikokoelmastani videon, katso se jos haluat nähdä kaikki mukini!
Vielä olisi paljon keräiltävää! :) Keräiletkö sinäkin muumimukeja?

x Pauliina 

2 kommenttia:

  1. Tykkään kovasti Muumimukeista (ja kaikesta Muumitavarasta, sikses!) mutta niitä ei minulle ole lopulta ihan hillittömästi kertynyt. Muutama kausimukin hankkimatta jättäminen harmittaa. Mutta yritän jatkuvasti toistella itselleni "Det är bara saker" -mantraani. :D Tämän syksyn muki on kyllä pakko hankkia merellisen ja vähän surumielisen kuvan takia.
    Se mikä minua todella nyppii on se, että mukit tehdään nykyään Thaimaassa. Siksi en juuri enää mukeja ostakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minuukin niin ärsyttää se, että ne tehdään nykyään Thaimaassa :( Mutta Muumit on silti niin ihania että en voi vastustaa xD Se syksymuki on täyttyä rakkautta! Aion hankkia koko kokoelman, varmaan toivon niitä synttäri- ja joululahjoiksi : D

      Poista